Merhaba arkadaşlar emote bir eylemi resimler ya da kelimeler yoluyla tasvir etmeye verilen ad. Özellikle metin tabanlı oyunculukta geçerli bu sadece SAMP için değil, tiyatro gibi sanat dallarında da aynı şekilde işliyor. Kitap okuyanlar bilir başlı başına en çok "emote" görebileceğiniz yer kitaplardır. Kitapların içinden bir karakterin düşüncelerinden tutun, fiziksel eylemlerine kadar her şeyi yansıtılacak şekilde tasvir edilir ki okuyucunun o satırlarda hissetmesi gereken duyguları almasını ister yazar. SAMP konusuna dönersek burada bazı konularda kısıtlanan bir konu eylem ki bu kısıtlama haklı olarak yapılıyor. Biz SAMP içerisinde ne,
./me > Emote kanalında, ne de /do kanalında "fiziksel" gerçeklik dışında bir şey görmek istemiyoruz. Örneğin bu mantığı anladıktan sonra şuna hatalı emote diyen insanlar olabilir,
* Sentez XXX'e onu yüzyıllardır görmemiş gibi bir özlemle sarılır.
Bu örnek hatalı değildir. Üstü boyanmış bir fiziksel gerçek örneğidir bu. Kişinin ne yaptığını görürsünüz, kişinin bunu ne denli bir şiddette yaptığını görürsünüz ama temelinde bunların hepsi fiziksel tasvirini detaylandırmak içindir. Bir diğer örnek ise şu şekildedir,
* Sentez XXX'e doğru bakar, söylediği sözlerden sonra katilin o olduğunu düşünüyor.
Evet bariz bir Emote hatasıdır. Fiziksel eylemi süslü bir hale getirmektense karakterinizin herhangi bir fiziksel tasvirine ekstra olarak somut etkisiz, soyut şeyler katmaktır. Bir karakteri yönetirken "katil olduğunu düşünmek" "bu bakışı atmak" olayının tasviri için bundan çok daha detaylı bir emote zincirine ihtiyacınız olur. Örnek,
* Sentez XXX'e doğru bakar, gözlerini suratını kaplayan şüpheyle beraber kısarak onu çok kısa bir süre süzer, bakışlarını yavaş bir kararsızlıkla kaçırır.
Yine bu emote içerisinde de süslenmiş fiziksellik göreceksiniz. Benim kendi emotelarım üzerinde yapmayı en çok sevdiğim olaydır çünkü her zaman ekstra duygu katmayı ve amacından sapmamayı başarır. Lakin bu kanala tamamen soyut şeyler katmak çoğu zaman olayı amacından saptırabilir. İkinci örnekte verdiğimiz emote'u karşı taraf ucu çok açık bir eşkilde anlayabilir, bunu kendi hayalinde canlandırınca sizin aslında belirtmek istemediğiniz bir duygunun yansıması sonucuna varabilir vs. Burada demek istediğim bu fiziksel emote, süslenmiş fiziksel emote ve hatalı olan soyut emote mantığını anladığınız zaman çok daha farklı bir emote dünyasında yolculuğa çıkacağınız. Bir diğer örneğe geçelim.
* Sentez dizlerini kırarak yavaşça eğilir, ellerini diz kapaklarının üzerinde bırakırken çamurun arasında kalmış, parlayan gümüş eşyayı gözüne kestirir.
* Sentez sağ elini gümüş eşyaya doğru yavaşça uzatarak parmaklarıyla kavrar, havaya doğru kaldırarak göz hizasına getirir, eşyayı inceler.
* Sentez sol eliyle ön cebinden mendilini kavrar, gümüş eşyanın üzerindeki çamuru silerek gümüş saatin görüntüsünü ortaya çıkarır.
* Sentez yarım ağız buruk bir şekilde gülümseyerek saati yavaşça ceketinin iç cebine sıkıştırır, diz kapaklarından elleriyle destek alarak doğrulur.
Arkadaşlar bu örnek hiçbir şekilde süslenmeyen ya da çok az soyutlukla süslenen daha realist & minimalist bir yaklaşımın sonucu, neredeyse tamamı fiziksel detaylarla süslenmiş emotelardır. Kendi şahsi fikrim bir karakterin eylem tasvirindeki en iyi yol kesinlikle bu değildir ama tabii bu kişiden kişiye göre ciddi anlamda fark göstermektedir. Bundan yıllar önce ben de bu tarz emotelar verirken zamanla karakterlerim çok nesnel kaldığını, piksellerden ibaret olduğunu fark etmeye başladım ve emotelarıma daha soyut süsler katmaya başladım. Tabii bunu yaparken asla fiziksel eylemin amacının dışına çıkmadım. Gelelim son örneğimize,
* Sentez .45'liği çeker, yargı dağıtır.
* Sentez adama döner, herifi azarlar.
* Sentez sokağına girer, uyuşturucu satarak evine ilerler.
* Sentez adama yumruk atar, kafa atar, tekme atar, dönen tekme atar.
* Sentez gelen tüm yumruklardan sağa sola kaçarak sıyrılmaya uğraşır.
Şimdi arkadaşlar yukarıda gördüğünüz emote bütünlüğü ya doğru düzgün bir emote olabilmek için fazla uzun bir süre vadesini fazla kısa zamanda anlatıyordur ya da içerisinde sizin karakteriniz o eylemi yaparken, karşı karakterin bir eylem hakkının doğması gerektiği emotelar taşıyordur. Örneğin bir emote içerisinde birine bin yumruk tekniği uygulamanız oldukça mantıksızdır. Nasıl game-based RP'nin temeli masa oyunları için dizayn edilen kurallar sistemine (D&D, CoC vs..) dayanıyorsa burada da bunlar detaylı kurallar olmak yerine basit kurallara bürünmüştür. Siz bir FRP oyununda sıra-tabanlı olarak bir savaşa girerken, burada karakterinizin girdikleri savaş daha çok gerçek zamanlıdır. Çünkü bunu destekleyecek oyun sistemleri elinizin altındadır. Atıyorum karakteriniz bir dövüşe girdiği zaman bunun için herkesin bir can barı, yumruk vurabilmek için elinin altında birkaç tuş vardır. Yumruk, canı azaltır. Kimin ne yapabileceği atılan zarlar yerine biraz daha klavye, mouse - el, göz koordinasyonunuza bağlıdır. Bu yüzden böyle bir sistemle desteklenirken tüm kavganın emote'tan olmasını isteyen bir taraf, diğer tarafla bu konuda anlaşmak zorundadır. Elbette tüm kavganın iki bilinçli RP oyuncusu tarafından emote-emote şeklinde verilmesi çok daha eğlencelidir ama unutmayın ki bu başka bir oyuncuya zahmetli gelebilir. Kısacası arkadaşlar diyeceğim o ki bu yazdığım mantıkları anladığınızda insanların rollerini çok yadırgamamanız gerektiğini de otomatik çözersiniz. SAMP kuralları için ne kadar ihlal bile olsa aslında emote denilen şey sadece soyut düşüncelerden bile oluşabilir. Bunun en büyük örneği kitaplardır.
@Democrituss 'un burada verdiği emote (2. satır) SAMP mantığına aykırı olsa bile, emote olarak gayet normal bir soyutluk taşımaktadır. Düşündüğünüz zaman böyle bir emote her ne kadar bahsettiğimiz SAMP fiziksel gerçekliğinin dışında kalsa bile, hiçbir oyuncuya herhangi bir şekilde etkisi bulunmamaktadır. Bu sebeple herkes istediği gibi rolünü yapmalı ama SAMP mantığının dışına çıktıkları an kimseyi bu kararlarıyla etkilemediklerinden emin olmaları gerekmektedir.
Saygılarımla, çeşitli platformlarda yıllar yılı RP ile hayatını çürüten Sentez.