
Serinin ikinci oyununun matematiği, üçüncü oyunun oynanış fiziği ve dönemin enfes görüntü kalitesini sonuna kadar içinde barındıran efsane serinin son oyunu. Medeniyetlerin opsiyonelliği, çağlar arasındaki geçişteki alternatifler, takım arkadaşına ve düşmana göre oynadığın oyun tarzları oyuna bir çok oynanış katıyor. Sürekli bir tekrardan çok her seferinde farklı bir savaş, farklı bir kuşatma hissini tam anlamıyla her detayına kadar işliyor. Medeniyetler arası erken oyun, ileri safhalar, teknolojiler ne kadar farklı olsa da 2v2, 3v3 gibi oyunlarda oldukça dengeli. 1v1'de bunu biraz zor da olsa sağlamak oyuncunun elinde. Oyun bilgisi biraz daha zayıf kalan birisi erken baskınların altında kalıp ekosunu çok rahat kaybedebiliyor.
Serinin en oynanabilir oyunu benim gözümde. Anlamsız dinamikler yok diğer oyunlardaki gibi. Castle drop, TS atağı, map wall gibi keko stratejilerinden uzak. Meydan savaşları ve kuşatmalar üzerine ortalama 25-40 dakika süren muharebeler var. Diğer oyunlardaki gibi harita hakimiyeti, görüş ve mini askeri üstler oldukça önem taşıyor bir çok medeniyet için. Savaşı tek askeri birim üzerinden yönetmekse 2. seride olduğu gibi mümkün değil. Komplike bir orduyu iyi gruplandırıp konumlandırmak meydan savaşının en temel yapı taşı. Kuşatma üniteleri savaşlarda kritik bir güç oluştursa da daha çerez ordular ile karşı koymak mümkün. Araziyi burada kullanabilmenin verdiği zevk diğer oyunların çok üstünde. Oyuncuyu tavladıkları bir diğer noktaysa kuşatmalar. Kuşatma silahlarını askeri binalardan hariç surların önünde, savaş meydanında üretmek çok güzel bir opsiyon. Piyadelerin savaş meydanının geri planında hazırladıkları silahlar ile surlara, dış ve iç kalelere saldırması, saldırırken silahların korunması kuşatmanın hissini çok güzel yansıtıyor. Anlamsız bir güç yok saldıran tarafta, duvarlar uzun süre dayanabilir hatta tüm oyun o duvarın etrafında bile olabilir. Duvarın düştüğü an oyunun bittiğini iki tarafında anlaması mümkün. "Hadi biraz geriye çekileyim, toparlarım" mantığı bu seride yok. Surları surun arkasından değil de üzerinden ve önünden korumak yine oyuna verilmiş güzel bir detay. Kale ve karakolların garnizon ile güçlenmesi savunmada etkili bir diğer olay.


Tüm bunların yanında ekonomi, teknoloji, ticaret yolları ve dini güçler diğer serilerdeki gibi bu seride de kritik önem taşıyor. Kutsal mekanlar ve emanetler, işçi teknolojileri, askeri geliştirmeler tam anlamıyla oyunun ileri safhalarına kadar kontrol altında tutulmuyor. Kendi oynayacağınız medeniyete, düşmanınıza hatta takım arkadaşınıza göre hareket ediyorsunuz. Ki her medeniyet için ayrı özelleştirmeler ve ekonomik hamleler mevcut.
Oyun üzerine sohbet etmek, birlikte oynamak için VICE-squad discordundan haberleşebiliriz. Kesinlikle strateji oyunlarına, aeo serisine ilginiz varsa deneyimleyin. Oyun steam üzerinde 300 Türk lirası gibi bir şeydi, uzun soluklu oynamak isterseniz alabilirsiniz ben gamepass üzerinden oynuyorum.