DM ÇAĞI
Sizlere biraz eski ve yeni karşılaştırması yapmak istedim. Kısaca kendimden bahsedeyim, evimize ilk bilgisayar girdiğinde 2007 yılıydı, ilkokula gidiyordum. Ve bilgisayara yüklediğimiz ilk iki oyun, gta vice city ve gta san andreas'tı. Ve hala da bu serüven devam ediyor, devam da edecek. İlk iki asla değişmez.
Konuya gireyim, eskiden roleplay kavramı günümüzdeki gibi gelişmemişti. Tabii o zamanlar 1 dolar=1tl'ydi, gezi olayları olmamıştı, Abdullah Gül cumhurbaşkanıydı, "old laik days" hakimiyetini koruyordu...
Oyun tamamıyla savaş ve kaos üzerine kuruluydu. Hiç unutmuyorum, roleplaya ilk başladığım gün az daha beni ck ediyorlardı. Sebebi ise madd dogg skini ile idlewood'dan geçmem. Çünkü orada kırmızı çete (blood) vardı ve benim skinim mavi kazaklıydı. Haliyle beni mavi çete (crips) zannettiler ve kırmızı bandanalı arkadaşlar beni kıstırıp az daha ck ediyorlardı. Sonrasında ise ben mavi çeteye katıldım, onlarla takılmaya başladım. Her gün brawl ve çatışma oluyordu. Mavi tahoma ile şehirde dolaşıp, kırmızı tahomaya binenleri kovalıyorduk, camlardan çıkıp birbirimizi tarıyorduk. O arada eğer siyah arabalılara denk gelirsek (ita-ame) onları da tarıyorduk. Kendinden olmayanı tarama, dövme üzerine bir roleplay vardı ve çok ama çok zevkliydi. Her çetenin/mafyanın kendine ait rengi ve arabaları vardı.
siyah huntley italyan (ita-ame eskiden yoktu, bütün herkes sicilya doğumluydu. Şimdi doğum yeri Sicilya olan karakteri görünce dalga geçiyoruz.)
beyaz huntley rus
kırmızı tahoma blood
mavi tahoma crips
mavi savanna sureno
kırmızı savanna norteno
O dönemler oluşumlar PD ile çatışmaya giriyordu. Ve kazanabiliyordu. Hatta 54the street isimli oluşum vardı, çoğu kişi bilmez belki. PD'ye "Roketatar" ile saldırmıştı. Abartmıyorum ya da sallamıyorum. Roketatarla saldırdılar. Grove Street'de ita-ame ile zenciler çatışıyordu. Motorcu oluşumuna sahip olmak ayrıcalıktı.
RÖNESANS ÇAĞI
2013-2014 yıllarında başlayan ve 1994 öncesi DM'ci kuşağın oyunu bırakması ve meydanı 1994 ve sonrası kuşağa bırakması, bu kuşağında; Sopranos, Goodfellas, Casino gibi yapımların etkisiyle ve internetten yapılan araştırmalarla ita-ame rollerini şekillendirmeye başlamasıyla günümüz roleplay temelleri atılmıştır. İta-ame rollerindeki gelişmişlik haliyle diğer rol konseptlerinin de gelişimine sebep oldu.
Bu dönem de Sicilya doğumlu, sürekli İtalyanca konuşan karakterlerin
aynı renk bandana, aynı renk tahoma, aynı renk kıyafet triosu yapan zencilerin
savanna alarak zıplaya zıplaya hood basan hispaniklerin
nesli yavaşça tükenmeye başladı.
Oyunda yapılabilecek hemen hemen her türlü ihlale karşı katı kurallar geliştirilmeye başladı. Fear RP kavramının önemi bu dönemde daha iyi bir şekilde öğretilmiş ve uygulanmıştır.
GÜNÜMÜZ, MODERN ÇAĞ
Günümüz sampı (2017 sonrası) gerçekçilik açısından belki de tüm zamanların en iyisidir. Fakat sorun şu, eski oyuncuların çoğu günümüz samp ortamından memnun değil. Çünkü kurallar arttı, yasaklar arttı. En ufak şeyde şikayet açılıyor, "aman adım lekelenmesin", "aman oluşum lekelenmesin." korkusuyla kimse rahat bir şekilde rol yapmıyor, her çatışmadan sonra birlikler birbirine şikayet açıyor. Birlik liderinin üzerinde admin ve diğer bilriklerin baskısı var, birlikte rol yapan oyuncuların üzerinde birlik lideri/liderlerinin baskısı var. Günümüz sampı çok güzel, harika ama sert ve katı. Bunun sebebi ise KVP gibi dizilerden etkilenip Çakır rolü yapılmasın, sağda solda racon kesilmesin. Ya da Sıfır bir, Kuzey Güney dizisini izleyip; asi, maço, manyak rolleri yapılmasın.
ÖZET
Eskiden DM ve kaos üzerine bir ortam vardı, kimse pek bir şey bilmezdi. Bütün oluşumlar çatışırdı. Çete, polise roketatarla saldırırdı. Zevkliydi, eğlenceliydi. Şimdi ise akıl ve mantığı devreye soktuk, katı kuralları devreye soktuk. Eski relaks roller yerine daha dikkatli, mantıklı roller yaparak gerçekçiliği kovalamaya çalışıyoruz.