Herkese selam! Ben Meftun yani hiç ummadığım bir zamanda aklıma düşen bir lakap, her neyse. Yaklaşık 3 veya 4 yıldır Vice Roleplay'de rol yapmaktayım. Biraz tecrübe, biraz da sağdan soldan toparladığım "Roleplay" kapsamında olan bir kaç yazı paylaşmak istiyorum. Haydı başlayalım, keyifli okumalar!
1.1- Karakter Psikolojisi
Yönettiğiniz karakter her ne kadar gerçek bir birey olmasa da oynadığımız oyun içerisinde yaşayan bir birey. Senin veya benim gibi iki kolu iki bacağı olan sıradan bir insan. Yönettiğiniz karakterde başınıza gelen her olayın karakterinizin psikolojisini iyi veya kötü yönde etkilemeyeceğini unutmayın. Benim bu konuda verebileceğim en basit yanlış temelde illegal karakterlerin yönetimini kapsıyor. Bazı karakterler kendini sadece birlik rolleri için yaşamaya veya çatışmaya adıyor, bu tamamen yanlıştır. Karakterinizle yapabileceğiniz ufak bir gece eğlencesi bile sizi delirme noktasından alıp normal bir insan yapar. Bu yazımı okurken aklınızda bir karakter canlandırın, genç yaşlarında ve gününün yarısını kavga dövüşe veya çatışmaya ayırıyor, sivil yaşantısı hiç yok denecek kadar az, sanki bir görevi yerine getiriyormuşcasına hırsla kendini illegal faaliyetlere adıyor. Unutmayın, eğer yönettiğiniz insan bir şeytan değilse herkesin içinde ufakta olsa bir iyilik vardır. Karakterinizi sadece illegal işlere yönlendirmeyin ve ona biraz izin verin. Basit bir kamp gezisi, ailenizden birisi ile akşam yemeği yemek veya dostlarınız ile toplanıp içmek bile sizi insan yapar. Karakterinizi yönetirken mutlaka kendinizi o karakterin yerine koyarak rol yapın, ama bunu dozajında ayarlayın. Ne demek istiyorum? Monitörünüze baktığınızda 3.görüş açısında karşınızda olan karakteri bir an kendiniz gibi düşünün.
Oyunda kendinizi bir olayın içerisinde bulduğunuzda bir an durup düşünün. "Karakterim sahiden bir insan olsaydı bu kadar insanın arasında nasıl bir tepki verirdi?" "Bu olaydan şu şekilde sıyrılmayı denersem abartı mı olur?" gibi basit soruları bile yönetebilirsiniz. Tabii az önce dediğim kendinizi karakterinizin yerine koyun mantığını tam anlamı ile uygulamayın, böyle ufak olaylarda kullanın. Bir mafya hesaplaşması sonrası kendinizi vurulmuş şekilde bulmanız ve bu olaylar sonrası benzeri olaylar ile beraber inzivaya çekilmek sizi ezik bir karakter yapmaz, aksine bunlar hayatın içinde olabilecek şeylerdir ve her insan kendine zaman zaman izin verebilir.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/358539461870616586/866399717046878258/cizgi-1.png)
1.2- Dün, Bugün ve Yarın
Bu madde konu başlığındaki karakter gelişimi detayını esas alıyor. Karakterinizin davranışlarının değişmesi, olaylara eskisinden daha soğukkanlı veya heyecanlı bakması gibi detaylar sizin karakteriniz ile iyi veya kötü yönde yol kat ettiğiniz anlamına gelir. Karakteri ilk oluşturduğunuzda daha çekingen ve kendi halinde birisi yönetirken başından geçen bir takım olaylar sonrası onu daha özgüvenli, kendini ve yerini bilen bir kişi haline getirebilirsiniz. Bazı karakterler eski olduğu insandan daha iyi bir insan haline gelirken bazıları ise geçmişte on numara bir insanken gelecekte yaşadığı olaylar sonrası daha kötü birisi olabilir. Mesala benim sunucuda çok nadir gördüğüm, hatta hiç görmediğim rollerden birisi karakter psikolojisinin hiçbir şekilde etkilenmemesi ve bunların rollerde olan tavırlara yansıtılmaması. Rolleriniz için IC psikolojik destek almak veya kafanızı dağıtmaya yarayacak olaylara yönelmek sizin cidden yaşadığınız örnek vaka sonrası etkilendiğinizi gösterir. IC karakteriniz yakın bir dostunu kaybettikten sonra kendi kabuğuna çekilebilir ve insanlarla görüşmek istemeyebilir. Şimdi diyen olacaktır lafı çok uzatmadan asıl demek istediğin noktaya değin diye, evet lafı uzatmayacağım. Her insanın kaldıramayacağı bir olay yaşıyorsunuz ve iki gün sonra oyuna girdiğinizde sanki hiçbir şey olmamış gibi devam ediyorsunuz. Bu ne kadar doğru? Bence hiç doğru değil, bu konuda herkes bir kendini sorgulamalıdır. Karakterinizi oluşturduğunuz ilk gün ve kapattığınız gün nasıl bir yol kat etmişsiniz bunu kendi gözlerinizle görmek inanın sizi iyi rolcü yapar. Bir deneyin.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/358539461870616586/866399717046878258/cizgi-1.png)
1.3- Karakter Hikayesi
Yaratacağınız karakterlerin geçmişi mutlaka klişelerden uzak olsun. Bugün bir polis karakterinin annesi veya babası öldükten sonra polis olmaya karar vermesi gibi şeylerden kendinizi uzak tutun. Aşağıda vereceğim maddeleri karakterinizi yarattıktan sonra düşünün bir yazıya dökün.
1) Kaç yılında ve nerede doğdu?
2) Ebeveynleri nasıl insanlar? Nasıl bir yerde yetişti?
3) Neden suç dünyasına girmek istiyor? / Neden devlet kurumunda yer almak istiyor? (Bunu iki maddeye ayırmamın sebebi sunucuda olan rollerin bu iki temel maddede döndüğü içindir. Siz kendiniz genişletebilirsiniz)
4) Karakterinizinin temellerini tam anlamı ile oturttunuz, şimdi asıl konu sizsiniz. Karakterin nasıl bir insan?
5) Karakterini ne mutlu eder, ne sinirlendirir veya ne üzer?
6) Karakterinin asıl hedefi nedir? Hayatında erişmek istediği konum ne?
Üstte verdiğim maddeler karakterinizi yaratırken ilke edinebileceğiniz bir kaç basit madde. Maddeleri on veya yirmi tane yapamayacağım için ben temel olanları yazıya döktüm, geliştirmek sizin elinizde.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/358539461870616586/866399717046878258/cizgi-1.png)
1.4- Karakter Reaksiyonları
Karakteriniz ile rol yaparken başınızdan geçen olaylara mutlaka yaşadığınız an tepki verin. Örneğin karakterinizin başına yapıştırılmış bir silah namlusu var, bir şeyler ötmeniz söyleniyor, eğer ötmezseniz kafanıza mermi yiyeceksiniz. Evet, şimdi en önemli noktaya geldik. Kafanıza mermi yiyeceksiniz, çoğu kişi burada CK izni vermiyorum maddesini kapsama alacak evet biliyorum ama bunu yapmayın. Karakterinizin bağışlanma duygusu dilemesi sadece anlaşmalı roller ile olmamalı. Gerçek hayatta nasılsa oyunda da her an ölebileceğinizin veya başınıza iş gelebileceğinin farkında olmayın. Üstte bahsettiğim bir rol başınıza gelirse o namluyu kendi alnınıza dayamışlar gibi düşünün ve karşınızdaki insanı sakinleştirmeye çalışın. Bu rolden iki tarafında keyif almasını sağlar.
Veya başka bir örnek vereyim, sürekli illegalden gittik çünkü. Mesala ne olsun, legal bir karakter yönetiyorsunuz ve hatta polis memurusunuz. Idlewood'da bir kişi çıkmış binanın tepesine intihar edeceğim diye bağırıyor ve neden intihar edeceğini tek tek sıralıyor. Bunları dinledikten sonra sizi etkileyen noktalar olabilir, kendinizi sorgulayabilirsiniz veya olayları kendinize yıkıp "Bu insanlar neden mutsuz?" diye düşünebilirsiniz. Gerçek hayatta haberlerde büyük olaylarda nasıl reaksiyonlar veriyorsanız aynısını oyun içerisinde de verin. Güzel olur, rollere renk katar.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/358539461870616586/866399717046878258/cizgi-1.png)
1.5- Günlük Yaşantınız
Yöneteceğiniz karakter kim olursa olsun bir insansınız ve sizinde her insan gibi ihtiyaçlarınız var. Bir kıyafeti çok beğenebilirsiniz, lüks bir spor arabaya binme hayalleri ile yaşarsınız. Veya her gün markete uğrayıp temel ihtiyaçlarınızı alırsınız. Bunlar her insanın temel ihtiyaçlarıdır, olabilir. Hatta eviniz varsa saçınızın yağlandığını düşünüp duş bile alabilirsiniz. Geceleri televizyon karşısına geçip bir bira açın ve yerel haberleri takip edin. Bilgisayarda gezinme rolü yapın, telefonunuzu elinize alın ve Instagram'da kim gönderi atmış onları takip edin. Karakterinizi yaşamaya bakın, sadece rolden role karakterlerinizi yönetmeyin. Kendi evinizde yaptığınız bir quest rolün ekran görüntüsünü atmak bile sizin rol yapma hevesinizi belli eder, işsiz yapmaz.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/358539461870616586/866399717046878258/cizgi-1.png)
1.6- Karakterin Nasıl Bir İnsan?
Aslında bunu ilk maddelerin arasına sıkıştırmam gerekiyordu ama aklımda bir yer edinmişken buraya yazacağım. Karakterinizin kişiliğini mutlaka belirleyin. Ciddi bir insan mı yoksa daha espritüel birisi mi? Karakterinin takıntıları var mı? Takıntılardan verdiğim kastı şöyle açacağım. Bir yemeğe gidiyorsunuz ve yan masadaki insan ağzını şapırdatarak yemek yiyor, veya gıdıklanmaktan hoşlanmıyorsunuz ve bu iki maddeden de rahatsızlık duyuyorsunuz, veya onuda geçtim 30 yaşında bir karaktersiniz ama her haftasonu akşamı çizgi film izlemekten hoşlanmanız gibi takıntılarınız var, bunlar takıntı veya tik olarak adlandırılabilir. Ben adını bu sefer takıntı koydum ama siz ileride daha çok maddeye açabilirsiniz.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/358539461870616586/866399717046878258/cizgi-1.png)
1.7- Yardımcı Oyuncular
Karakter hikayemi sağlam oturtmak istiyorum diyorsanız mutlaka senaryonuzda yardımcı karakterler bulundurun. Bunlar aileniz veya karakterinize çok yakın arkadaşlar olabilir, tek başınıza bir karakter yönetip hikaye rolü oturtmak isterseniz bu çok zahmetli olacaktır ve yorulacaksınızdır. Yorulduğunuz içinde haliyle karakterinizden soğuyacaksınız ve bir hikaye daha başlamadan sonra erecek. Karakter oluşturduğunuz zaman arkadaşlarınızdan bazı istekleriniz olsun, örneğin bir diğer arkadaşınız karakterinizin babası rolü yapacak bir karakter oluşturur, diğer karakter kız kardeşini oluşturur, veya sonra gelişen rollere bağlı olarak sizde hikayeye aileden bağımsız bir kaç karakter ekleyebilirsiniz. Los Santos'da herkes yalnız rolü yapacaktır diye bir kaide yok. Tabi burada bir etmen daha rehbere dahil oluyor. "Karakter açacak arkadaşım sonra ne yapacağım?" - Aslında basit bir cevabı var ancak bu biraz sıkıntılı olabilir, o basit cevab ise quest karakterler yönetmek. Eğer sabırlı ve kolay sıkılmayan bir insanım diyorsanız rollerinizi quest karakterler ile sürdürebilirsiniz ancak üstte dediğim gibi; Bu sizin rolden kolay sıkılmanıza yol açabilir.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/358539461870616586/866399717046878258/cizgi-1.png)
1.8- Flashback Sahneleri
Geçmiş zamanlarda yapmaktan çok hoşlandığım bir olay oluyordu bu madde. Karakteriniz ile rol yaparken arada sırada geçmişi ile alakalı ekran görüntüleri editleyebilirsiniz. Örneğin karakteriniz çevresine karşı tam anlamı ile bir kapalı kutu! Ama kimse neden böyle bir insan olduğunu bilmiyor, sizce doğuştan gelen bir şey mi? Bence hayır. En basitinden karakteriniz 19 yaşında en yakın arkadaşı tarafından kazıklanıp bir kenara atıldığı için insanlara güvenini yitirmiş olabilir ve 19 yaşından sonra kendini tamamı ile katı bir insan yapmıştır. Bu rolleri yapmanız gerçekten bir yemeğin en tatlı detaylıdır, çünkü yönettiğiniz karakterde bir backstory oluşturmak zaman zaman sizi bile keyiflendirecektir.
(https://cdn.discordapp.com/attachments/358539461870616586/866399717046878258/cizgi-1.png)
1.9- Quest Roller
Her insan rüya görür, bunu biliyoruz. Aynı şekilde karakterinizde rüyalar görüyor olabilir. Rüya rollerinden faydalanırken yapabileceklerinizin hiçbir sınırı yoktur, rüyanızda kendi işinizin patronu olabilirsiniz. Hatta dünyanın en büyük adamı bile olablirsiniz. Ama bunu yapmayın, neden mi? Şimdi nedenini söylüyorum.
Karakteriniz günlük yaşantısında çok sarsıntılı bir olay yaşadı ve psikolojisi bir hayli acayip bozuldu, her insanda olduğu gibi o da geceleri rahat uyuyamıyacak, başını yastığa koyduğunda 2 saat içerisinde falan ya uyuyacak ya uyuyamıyacak. Uyudu diyelim, karakteriniz annesini kaybediyor ve çok üzülüyorsunuz, rüyanızda karakteriniz annesini görüyor ve annesinin ona bir kaç vasiyeti oluyor. Sonra kendinizi suçluyorsunuz ama ona rağmen annenizin vasiyetini yerine getireceğinize dair söz veriyorsunuz, sonra bir bakmışsınız uyanmışsınız. Tabi bu kısa bir örnek oldu ama siz demek istediğim noktayı anladınız. Bu tür rüya rolleri bazılarınıza zahmetten öte bir şey olarak görülmeyebilir. Bunu illa da yapın demiyorum ama yaparsanız güzel olur düşüncesindeyim, en azından o rüyadan uyandıktan sonra karakterinizin kafasında birden fazla soru işareti olur ve günlük hayatında işlerini savsaklar. İşte sana karakter psikolojisi yönetimi?
Evet, şimdilik yazımın sonuna geldik. Devamı gelir mi, gelmez mi zaman gösterecek.. Bol şans, iyi roller!