Bazı sözcükler ve deyimler | Çingeneler ve nüfus oranları. | |
| Çingenece / Türkçe Lacho Dives / Merhaba Sokeresa / Nasılsın? Lacho / İyiyim. Pachave tut / Teşekkür ederim Nay pala soste! / Bir şey değil Katar isinan? / Neredensin? Sar buchhos tuke? / toro alav so? Adınız ne? Miro Lav si o/e... / Benim adım... Ava / Evet Na / Hayır Toro familyas tusa? / Aileniz sizinle birlikte mi? Kate casa? / Nereye gidiyorsunuz? tumen na axaylava. / Sizi anlamıyorum. Hacheres man? / Anladınız mı beni? T'aves mansa. / Gel benimle. Avel kay. / Buraya gel. Tu katar isinan? / Nerelisin? Sobor pala isinanız? / Kaç kardeşsiniz? Ti day cundi isi? / Annen hayatta mı? Te dayako alav so? / Annenin adı ne? | (https://yurtbayseramik.com/images/urunler/urun_1200/D10070_1.jpg) | İspanya 725.000 Bulgaristan 750.000 Brezilya 678.000 – 1.000.000 Arjantin 300.000 Yunanistan 350.000 Macaristan 800.000 – 1.000.000 Hindistan 2.274.000 İran 110.000 Romanya 1.850.000 Türkiye 2.750.000 Suriye 250.000 - 300.000 Slovakya 550.000 Sırbistan 500.000 (Kosova dahil: 540.000) Rusya 825.000 Ukrayna750.000 İtalya 140.000 Almanya 183.000 - 400.000 Fransa 400.000 |
| (https://img-s1.onedio.com/id-5429a425fe119cc90e290d4d/rev-0/w-635/f-jpg/s-f84374fa20a9678fd2a018b699b734f17eb756ae.jpg) | Time of the Gypsies Çingenelerin dünyası çok farklıdır. Onların doğa ile bütünleşmiş olan kendince yaşadıkları dünyalarında farklı renkler vardır. Perhan da büyük annesi ile beraber bir yaşam sürmekte olan bir çingenedir. Bir kıza aşıktır. Son derece de duygusal biridir. Öyle ki duygu yoğunluğu aracılığı ile nesneleri hareket ettirme yeteneğine sahiptir. Tabi onun bu yeteneğinden faydalanmak isteyecek farklı niyette insanlar da vardır çevresinde. Örneğin Ahmet bunlardan biridir. Perhan’ı kendisiyle birlikte şehre gelmeye ve yaşadığı yeri terketmeye ikna eder. Perhan bu yeni hayata yeterince para biriktirmek ve geri dönüp evlenebilmek için uyum sağlamaya çalışır. Bir yandan da bacağından ameliyat olmak için onlardan ayrılan kızkardeşini bulmayı ummaktadır.. |
| Latcho Drom Latcho Drom, yaşadıkları her yerde ‘öteki’ olarak algılanan Çingeneler’in öyküsü. Cezayir asıllı bir Çingene olan Fransız vatandaşı Tony Gatliff, müzisyenliğinin de getirdiği birikimle filmlerinde müziği ön planda tutarak, genelde Çingene öyküleri anlatıyor bizlere. Latcho Drom sinema-müzik birlikteliğinin belki de doruğa ulaştığı filmlerden. Çingenelerin Hindistan’dan başlayan ve Mısır, Türkiye, Romanya’dan Avrupa’ya ulaşan yolculukları hiç diyalog kullanmadan, muhteşem müziklerle anlatılıyor. Şarkıların sözleri, Çingenelerin hem tarihsel hem de mekansal yolculuklarında yaşadıklarına vurgu yapıyor. Yaşadıkları onca acıya rağmen, coşkulu ve neşe dolu olmayı başarabilmiş bu halk, yanıbaşımızda ‘öteki’ olarak var olmaya ve dans edip şarkı söylemeye devam ediyor. İyi Yolculuklar, bir Hintli Çingene kervanının görüntüsüyle başlar. Göçebe alınyazılarını anlatan şarkılar türküler eşliğinde masallardan fırlamışa benzeyen bir manzarada, portakal rengi Racastan Çölü aşılır. Kendisi de Çingene kökenli olan Fransız vatandaşı Gatlif, köklerine ulaşma arayışı içinde bu filmi yapmaya girişmiştir. Gerçi Çingeneler sinemada hiç de es geçilen bir konu değildir ama Romanların bakış açısından ve Roman dilinde çekilen filmlerin sayısı bir elin parmaklarını geçmez. Gatlif’e göre İyi Yolculuklar, “ne belgesel ne de kurmaca bir film.” Yönetmenin ‘‘senfonik bir şiir’’ diye tanımladığı eseri için belki de en doğrusu Çingene müzikleri antolojisi demek olur. Filmin, envai çeşit telli sazla -sitar, zitar, keman, gitar- aşık atan dümbeleklerden darbukalara, kaşıklardan kastanyetlere dek aklınıza gelebilecek her tür vurmalı çalgıyla icra edilen inleyen ya da stakato (kesik kesik) nağmeli bir müziğe sahip. Ne de olsa müzik, Roman kültürünün özüdür; Gatlif’in müzisyenleri de nereye adım atsalar ocuklardan oluşan bir hayran kitlesi tarafından izlenir. Filmin yapısı da müzik üzerine kuruludur. | (https://img-s3.onedio.com/id-5429a2bffe119cc90e290ce8/rev-0/w-635/f-jpg/s-481e576e192b2fdcb6f69b9fc575707deec1d603.jpg) |
| (https://img-s1.onedio.com/id-5429a8471a60d65f136e1c70/rev-0/w-635/f-jpg/s-0c43b1e5baca948786c49b326564304deed59bbe.jpg) | VENGO Caco, gururlu ve yakışıklı bir adamdır. İyi bir aile babasıdır ve toplum içinde güçlü ve saygın bir yere sahiptir. Ancak çok sevdiği kızının ölümü ile derinden sarsılıp küçücük parçalara dağılır. Sıklıkla kızının mezarını ziyarete gider. Fotoğrafına bakarak ağlar ve içideki o derin sevgi ve korumak iç güdüsünü bütünü ile yeğeni Diego’ya yönlendirir. Öte yandan Diego’nun babası yani Caco’nun kardeşi Caravaca Ailesi’nden birini öldürdüğü için saklanmaktadır. Söz konusu ile de toplumda güçlü bir yere sahiptir. İntikam peşine düşerler ve adalet için Caco’nun karşısına gelirler. Kardeşine ihanet etmeyi reddedince Caravacalar sabırsızlanmaya başlarlar. Hiçbir yere varamadıklarını hissedince Diego’yu öldürmekle tehdit ederler. Caco, bu ölüm döngüsünün bir şekilde kırılması gerektiğinin farkına varır. Ancak sevdiği herkesi koruyarak bunu nasıl hayata geçireceği bir muammadır.. |
| The Shutka Book of Records Makedonya'nın Şutka kasabası tuhaf, asi, aşırı takıntılı ve yüzde yüz kaçık sakinleriyle bir 'mutluluk vadisi', dünyanın çingene merkezidir. Burada herkes, korsan Türk müziği kaseti toplamaktan cin çıkarmaya dek, akla sığmaz türlü işlerde birinci olmayı aklına koymuştur. Kusturica'nın Kara Kedi, Ak Kedi filminden tanıdığımız Dr. Koljo, kamerasıyla kasaba sakinlerinin arasına karışıp günlük yaşamın hır gürünü, bahisleri ve kazananları kaydediyor. Bu insanların yaşadığı korkunç yoksulluğu gözlemliyor, yine de sormadan edemiyoruz: Mutluluğun sırrı nerede saklı? Şutka'yı haritada aramayın. Şutka bir ruh halidir.. | (https://img-s2.onedio.com/id-5429acd8f81b95f737ceb021/rev-0/w-635/f-jpg/s-d187f2af542b45cbe75f6553f44461d71d28b1a6.jpg) |