Subaru Impreza WRC (1993-2008)
Arka lambaların yandığını görüyorum, düz dörtlü boxer motorun dikkat çekici sesini duyuyorum, Petter Solberg Subaru Impreza WRC2008'inin el frenini dürterek sıkı bir firketenin etrafında ustaca manevra yaparken rüzgarın uğultusunu hissediyorum. Çamur artık her yöne fışkırıyor, seyirciler zerre kadar caymıyor. Tüm gözler ufka doğru dans eden parlak mavi hatchback'e odaklandı ve önlerinde duran zikzaklı yolu sihirli bir şekilde düzleştirdi. Norveçli sürücü ikinci, üçüncü, ardından dördüncü vitesi kapıyor ve gözlerden kayboluyor!
 | | 2008 için Subaru Dünya Ralli Takımı, imrenilen Üreticiler ve Sürücüler Şampiyonası unvanlarını yeniden kazanmak amacıyla Citroen C4 WRC ve Ford Focus RS WRC otomobillerinde yalpalamak gibi göz korkutucu bir görevle karşı karşıya kaldı. Bir an bile tereddüt etmeden, Solberg 2008 sezonu öncesinde düzenlediği basın toplantısında tek amacının Subaru için Şampiyonaları kazanmak olduğunu belirtti. Bu bana 2007'de Solberg'e Subaru ile ralli yapmanın onun için ne kadar önemli olduğunun sorulduğu bir röportajı hatırlattı. Yanıtı şöyle oldu: Önce Subaru mitingi, ailesi ve ardından diğer her şey. Bu adamın kanı Subaru mavisi olmalı. 2008'de Solberg, Phil Mills ile ortak olurken, Aussie Chris Atkinson ve Stephane Prevot ikinci Impreza WRC arabasında pilotluk yaptı. 15 rauntlu 2008 sezonu, tüm takımlar ve yarışmacılar için zor bir yıldı. Subaru, güçlü etkileyici Impreza WRC2007'den çok fazla başarı talep etmekle kalmıyor, aynı zamanda Japon motor üreticilerinin yeni modellerini yansıtmak için yeni bir ralli arabası olan WRC2008'i geliştirmek için büyük meblağlar harcıyordu. Sağlam sonuçlar elde eden ve takımın şampiyonluk kazanma potansiyelini sergileyen Solberg ve Atkinson, 2008'in başlarında eskiyen sedan şeklindeki Impreza WRC otomobilinde henüz hayat olduğunu kanıtladı. Yeni savaş makinesi WRC Yunanistan Rallisi'nde piyasaya sürüldüğünde, hemen çıkış yaptı. İlk çıkışında bir podyum sonucu kaydetti. Subaru Dünya Ralli Takımı bir kez daha Citroen ve Ford ile savaşa devam etmeye başladı. Bir sürü kararlılık, motivasyon ve yetenekle, iki SWRT sürücüsü olan Solberg ve Atkinson, tamamen yeni Impreza WRC2008'lerinde bir dizi etkileyici sonuçla 2008 yılında Japon motor üreticisini bir kez daha gururlandırdı.
|
2008'de ralli kazanma potansiyeli büyüktü ve WRC sezonunun kapanış turlarında güçlü bir performans gösterdikten sonra, Subaru Impreza'ların rakiplerine karşı hızla kaybettikleri zemini daha da belirgin hale getirdi. Ne yazık ki, uluslararası bir ekonomik gerileme, Subaru'nun 16 Aralık'ta Dünya Ralli Şampiyonası'ndan dramatik bir şekilde çekilmesine neden oldu.
Bu ani son, üst düzey rallilerde son derece başarılı olan 19 yılı sonlandırdı, çünkü ralli sayesinde Subaru kendini herkesin bildiği bir isim haline getirdi.
'98 WRC sezonunda güncellenmiş bir WRC97 rekabeti yaşandı. 1996/1997'de olduğu gibi, Subaru kaynaklarını WRC'de teknolojik çağın başlangıcı olarak kabul edilen 1999 modeline pompaladı. Prodrive ve Subaru mühendisleri yorulmadan etkileşim üzerinde çalıştı ve ayrıca otomobildeki otomatik kontrollü sistemlerin ayarlanabilir parametrelerine odaklandı.
Bu nedenle, Subaru ve Prodrive sayesinde, direksiyondan vites değiştiricilerin yarışmalarda kullanıldığı ve aynı zamanda rallilerde fly-by-wire gaz kelebeği teknolojisinin ilk kez kullanıldığı yıldı.

Bu mavi canavar WRC2000'e dönüştü ve klasik iki kapılı Impreza'ların sonuncusu olacaktı. Aslında, 2000 WRC sezonu otomobilinin yüzde 80'i yeniydi. 2001, araca tamamen yeni bir görünüm kazandırdı, ancak derinin altında WRC2000'e benziyordu. Impreza, dört kapılı gövde kabuğunu benimsedi ve STI yol otomobili versiyonuna çok benziyordu. Bu yeni gövde tasarımı, WRC2000'lerden yüzde 250 daha sert olduğunu kanıtladı ve bunun sonucunda Colin McRae, arabasını ikinci WRC Sürücüler Şampiyonası unvanına taşıdı. Güncellemeler ve ivme 2002'de devam ederken, 2003'te SWRT'nin WRC'ye hakim olduğu görüldü. Petter Solberg, Impreza WRC2003'te WRC Sürücüler Şampiyonasını elde etti. Tartışmalı ön uç stiline rağmen (ki bu herkesin beğenisine uymadı), Impreza 2004 ve 2005 boyunca sıkı bir hayran favorisi olarak kaldı. SWRT'nin mükemmellik arayışı, tartışmasız bugüne kadarki en iyi WRC arabalarından biri olan Impreza WRC2005'i ortaya çıkardı. Ford ve Citroen'e karşı Impreza, WRC'nin ana akım medyaya düzgün bir şekilde getirilmesine yardımcı olmak için her etkinlikte diş ve çiviyle savaştı. 2007 için güncellenen ve makyajlanan Impreza WRC2007, dünyanın en zorlu yollarında savaşan dört kapılı sedanların uzun mirasına son veren sedan şeklindeki son WRC otomobil oldu.
WRC2001, GD şasisi Impreza WRX'i temel alan tamamen yeni bir görünüme sahipti. Yeni gövde (iki yerine) dört kapıya sahipti ve revize edilmiş aerodinamiğe, iyileştirilmiş ağırlık dağılımına ve daha düşük bir ağırlık merkezine sahipti. Bununla birlikte, motor, süspansiyon ve aktarma organları dahil olmak üzere bir önceki yıla göre tüm mekanik geliştirme, ince iyileştirmelerle kaldı. WRC2002 Korsika'da tanıtıldı ve önceki yılın otomobiliyle büyük ölçüde aynı görünüyordu. Ancak, otomobilin gelişimi sezon boyunca devam etti. 4–2–1 konfigürasyonundan 4–1 konfigürasyonuna değiştirilen turboşarj ve manifoldun yanı sıra tahrik mili, şanzıman muhafazası ve direksiyon kolonunda iyileştirmeler yapıldı. Değiştirilmiş braketlerde, kablolarda ve camda bulunan tasarruflar, ağırlığı 15 kg (33 lb) azalttı. | |
WRC2003, 2003 Monte Carlo Rallisi'nde tanıtıldı. Önceki yıl tanıtılan güncellenmiş Impreza üretim otomobilini temel alan revize edilmiş bir görünüme sahipti ve "bugeye" farların yerini "blobeye" lambaları aldı. Turboşarj ve motorda, daha fazla sürülebilirlik sağlayan daha düşük RPM'lerde torku artırmayı amaçlayan teknik iyileştirmeler yapıldı. Arabanın gövdesi hem daha hafif hem de daha sert hale getirildi. Yıl boyunca otomobilin süspansiyonunda değişiklikler yapıldı. WRC2004, önceki yılki otomobilden çok fazla kozmetik değişikliğe sahip değildi, ancak motor ve gövde panellerinde iyileştirmeler yapıldı. Rally Mexico'da tanıtıldı. Sezon ortasında revize edilmiş bir vites kutusu tanıtıldı. WRC2005, Subaru ve Prodrive tarafından 12 aylık ortak geliştirmenin ardından 11 Mart 2005'te Meksika Rallisi'nde tanıtıldı. Yeniden şekillendirilen gövdesi daha sert ve daha geniş bir iz bırakmak için 30 mm daha genişti. Otomobil, ağırlığı azaltmak için ön ve arka tekerlek davlumbazları ve tamponlar dahil olmak üzere daha fazla kompozit gövde paneline sahipti. Motor geliştirmeleri, hafifletilmiş bir volan ve revize edilmiş IHI turboşarjı içeriyordu. Revize edilmiş su enjeksiyonu ve yakıt enjeksiyon sistemleri de tanıtıldı. | |
WRC2006, üretim otomobilin "hawkeye" farlarıyla ikinci makyajını aldı. Aktif diferansiyelleri ve su enjeksiyonunu yasaklayan kural değişiklikleri nedeniyle ve ekiplerin seçili 'çiftlerde' arabaları ve motorları yeniden kullanmasını zorunlu kılan kural değişiklikleri nedeniyle önceki yılın otomobilinde birkaç mekanik değişiklik vardı. Kural değişiklikleri nedeniyle, otomobil sezonun ilk turunda tanıtıldı. WRC2007, şampiyonanın dördüncü yarışı olan Meksika Rallisi'nde tanıtıldı. Yeni amortisörler, farklı bir radyatör ve ara soğutucu düzeninin yanı sıra geliştirilmiş ağırlık dağılımı, süspansiyon geometrisi ve diferansiyel kurulumları içeriyordu. Yeni tanıtılan 2007 Focus WRC ve tamamen yeni Citroen C4 WRC ile karşılaştırıldığında başarısız olduğu düşünülüyordu. Araç, kapsamlı yol tutuş sorunları yaşadı ve bu, Subaru'nun rallinin ikinci gününde Finlandiya Rallisi'nden çekilmesine neden oldu. | |
Aralık 2007'de Subaru, tamamen yeni GE şasisi Impreza WRX'i temel alan WRC2008'i test etmeye başladı. 2008 otomobilinin daha küçük çıkıntılar nedeniyle azalan kutupsal atalet momentinden faydalanması bekleniyordu ve ayrıca çift salıncaklı arka süspansiyona sahipti. Ancak, Prodrive bu kurulumu yetersiz buldu ve arka süspansiyonu orijinal MacPherson tasarımına dönüştürdü. İlk birkaç ralli için güncellenmiş bir 2007 otomobili kullanıldı, 2008 versiyonu ise rekabet için hazırlandı. Markko Märtin, 2008 yılında Subaru ekibinin resmi test sürücüsü olmak için bir anlaşma imzaladı ve WRC2008'deki testlerin çoğunu tamamladı. 30 Nisan ve 3 Mayıs 2008 tarihleri arasında Sardunya'da yapılan 4 günlük bir test sırasında Petter Solberg ve Chris Atkinson, WRC2008'i ilk kez sürdü. Çıkış tarihi için hala bir tarih verilmedi. 20 Mayıs 2008'de Subaru Dünya Ralli Takımı, WRC2008'in WRC'deki ilk çıkışını 29 Mayıs'ta başlayacak olan Yunanistan Acropolis Rallisi'nde yapacağını doğruladı. Otomobilin ralli çıkışında, WRC2008 ilk podyum finişini Petter Solberg'in Akropolis Rallisi'nde 2. olmasıyla elde etti. | |
SWRT (Subaru World Rally Team) bugüne kadar Impreza modelleri ile toplam 47 ralli yarışı kazandı.
Kayda değer SWRT pilotları;8. Piero Liatti
İlk galibiyeti: 1997 Monte Carlo Rallisi
Toplam galibiyet sayısı: 1
Kullandığı araçlar: Legacy RS, Impreza 555, Impreza S5 WRC
7. Tommi Mäkinen
İlk galibiyeti: 2002 Monte Carlo Rallisi
Toplam galibiyet sayısı: 1
Kullandığı araçlar: Impreza S7 WRC, Impreza S8 WRC, Impreza S9 WRC
6. Kenneth Eriksson
İlk galibiyeti: 1997 İsveç Rallisi
Toplam galibiyet sayısı: 2
Kullandığı araçlar: Impreza 555, Impreza S5 WRC
5. Juha Kankkunen
İlk galibiyeti: 1999 Arjantin Rallisi
Toplam galibiyet sayısı: 2
Kullandığı araçlar: Impreza S5 WRC, Impreza S6 WRC
4. Carlos Sainz
İlk galibiyeti: 1994 Acropolis Rallisi
Toplam galibiyet sayısı: 4
Kullandığı araçlar: Impreza 555
3. Richard Burns
İlk galibiyeti: 1999 Acropolis Rallisi
Toplam galibiyet sayısı: 8
Kullandığı araçlar: Legacy RS, Impreza 555, Impreza S5 WRC, Impreza S6 WRC, Imrpeza S7 WRC
2. Petter Solberg
İlk galibiyeti: 2002 GB Rallisi
Toplam galibiyet sayısı: 13
Kullandığı araçlar: Impreza S6 WRC, Impreza S7 WRC, Impreza S8 WRC, Impreza S9 WRC, Impreza S10 WRC, Impreza S11 WRC, Impreza S12 WRC, Impreza S12B WRC, Impreza S14 WRC
1. Colin McRae
İlk galibiyeti: 1990 Acropolis Rallisi
Toplam galibiyet sayısı: 16
Kullandığı araçlar: Legacy RS, Impreza 555, Impreza S5 WRC
Bu listenin başında başka biri olamazdı, değil mi? Subaru'yu ünlü ralli markası yapan biri varsa o da Bay McRae'ydi.
..........EDITOR..........